пʼятниця, 15 жовтня 2021 р.

Спогади дитинства

 


Газета «Свіча» за № 42 (2547) від 15.10.2021 року сторінка 3 , «Для Свічі» автор Іван Проців

       Василь  Назарович Проців,  1935 року народження.  З  1946 по 1951 роки Василь  служив в сімї  Степана  та Ксенії (Мальон) Садовських.   Сімя Садовських  вважалася багатою. Степан за національністю поляк.  Своїх дітей в родині не було. У  власності  мали багато орної землі та сінокіс  в урочищі Сигла.  В  господарстві були чотири корови, два воли, свині, птиця , віз . плуг, борона. Землю обробляли волами , або коровами. В  господарстві поралися наймані жінки, одні з них доїли корів, інші готовили молочні вироби , а треті  реалізовували сільськогосподарську продукцію. В основному на полі сіяли  жито, овес та садили картоплю. Пані Садовська  в ці роки була народним засідателем в районному Вигодському суді. Більшу частину свого робочого часу вона проводила на засіданнях. Під час  відсутності в господарстві управлялася  її племінниця Анастасія Петрин, чоловік якої Іван Петрин працював начальником поштового відділення села Княжолука. На той час в Анастасії були дві дочки Марія (Льожерт після одруження) 1943 року народження  та Олена (Голубінка після одруження) 1946 року народження .

              На службі Василю приходилось вставати зранку в шостій годині , чистити навіз під  коровами і гнати їх  на випас.  Перерив мав одну годину під час доїння корів. Цю годину Василь міг збігати додому і назад. Оплата за роботу  проводилась наданням  продуктів його батькам.  Для багатодітної сімї Проціва , це була  важлива допомога. За зароблені кошти  Назарія купляли одяг та взуття Василю.

            Ці роки були надто важкими та болісними для всього українського народу. З приходом совітів в село люди відчули ненависть до себе з боку чужинців. Всі  переслідуються та частково пропадають. Інтелігенцію села україномовну вбивають та саджають в тюрми. Священиків катують та вивозять у невідомих напрямках. Діти в школу не ходять. Сільська Церква закрита. Всі родини села перевіряються НКВДистами .  Мешканців     жорстоко  катують та вивозять в Сибір. Такого горя українці ще не знали за часи свого існування.

        1946 рік . Двадцять першого вересня. Релігійне свято Марії. Прекрасна пора року.  Закінчились жнива.. Дорослі і діти одіті по- святковому, а в кого є дружина або дочка  Марія, в того і зібралася родина та сусіди, щоб відсвяткувати. Та не судилося в цей день  українським родинам бути щасливими.

       Василько спить на припічку. Та раптом від страшного гуркоту під хатою та гавкання собак родина заніміла. Колоди дерева під хатою покотилися, наче танок заїхав у хату, а з вулиці через  віконечко ліхтарями    засліпили всю хату.  Від  сильного удару ніг , двері відкрились . Коли Іван встав з ліжка , один з присутніх наказав : «Лягай».  Миттю пролунало кілька пострілів. На підлозі мертве тіло і калюжа крові.  Після скоєного , злочинці покинули хату.  Василько омертвів від скоєного. Очухався, зі страху весь мокрий. Він тихесенько  до ліжка - нікого, до колиски - дитина спить. Від побаченого, Висиль закриває   очі.  Піднявшись  на ноги,  перейшов до сусіднього будинку де і була Анастасія з дочкою Марійкою. Після приходу Василя, Анастасія з ліхтарнею в руках  з хати  забрала  з колиски дочку  Оленку.  Тіло Івана так і продовжувало лежати до ранку. Та ніч немала ні кінця , ні краю. Цього  дня було вбито чотирьох українців.  На ранок звірячі вчинки  прокотилися цілим селом.

   1951 рік.  Сталін видав закон про  стягнення податків з тих господарів, які отримують слуги, вирощують сади, свиней, худобу.  Цього року праця слуг була скасована і у   Василя робота  закінчена. В той час в господарствах селян  поголовно знищувались сади та худоба.

     2021 рік. На дворі початок літа. В школі закінчились навчання. Другого червня цього року  учні молодших та середніх класів  Княжолуцького ліцею   під керівництвом  педагогів Галини Юрків, Руслани Марчак побували в Малинові , яке відноситься до житлового фонду  села Княжолука. Сьогодні тут залишились два господарства в яких проживали Назарій Проців та Василь Кібель. Сьогодні ці господарства є власністю  Ігоря Проціва  та Ярослава Титиша. Ігор Проців є сьомим поколінням  роду Проців. Колишній тутешній житель Василь Кібель потомства не залишив, а після його смерті стала спадкоємцем його  домоволодіння племінниця Анастасія Бабінчук. В 2010 році  Агнастасія відчужила  домоволодіння громадянину Ярославу Титишу.

   Історію Малинова присутнім розповів Василь Назарович Проців , який тут народився і являється  четвертим поколінням роду Проців. Також на зустріч був запрошений  Іван Проців - краєзнавець, автор видавництва книжок : «Стажками минулого» - історія села Княжолука, «Скарби Карпат» - художня книжка, «Духовний шлях протоієрея мітрофорного  Михайла Довжанського» - краєзнавча книга  . Іван Проців доповнив  Василя Проціва  історичними даними Малинова та його походження. Він наголосив , що в книзі «Стежками минулого» є частковий опис про   Малинів  . З  2012 року  Малинів названо вулицею  Малинова та присвоєно   номера двом  домогосподарствам.   Після завершення історії про  Малинів всі прямували на береги, в долині яких і знаходиться Малинів. Саме тут на берегах від вулиці Малинова в сторону  водоканалізаційного господарства  і збереглися від війни 1945 року  окопи, глибиною до 70-90 см., які на початках  війни сягали  глибиною більше півтора метра.

        Малинів знаходився на берегах річки Свіча і в низині від села Княжолука  більше трьох метрів . До сільського  старого кладовища від  житлових будинків більше 300 метрів. Відстань до  села Княжолука 800-1000 метрів.

       Спустившись  з берега, пересікаємо присадибні ділянки, переходимо через потік Дунаєць і так прямуємо до будинків. За будинками прибережна зона річки , річка Свіча, підніжжя гір, гори Карпати.

       Від старожилів згадка, що саме село Княжолука  взяла свій початок заснування з Малинова. А оскільки ця місцевість була небезпечна і часто  потерпала від паводків, мешканці  подалися  обживати  землі дальше від річки Свіча. Однак і по даний час  частина  людей продовжують обживати прибережну зону річки в нових житлових будинках.  До приходу совітів,  дорога з Вигоди через Новоселицю прямувала  берегами річки Свіча, через Малинів і виходила до села Гошів.  Саме цим і мешканці Малинова користалися, маючи можливість заробляти кошти.  Продавати подорожнім фрукти, ягоди , картоплю , хлібні вироби та молокопродукти. Найкращі були прибутки в часи базарних днів міста Болехова та Стрия, а також у святкові дні, коли парафіяни навколишніх сіл відвідували Богослужіння  Гошівського монастиря.

   Встановлена так звана радянська влада в 1950 роках закрила цю дорогу та примусово виселяла мешканців Малинова без представлення іншого житлового помешкання. Одного разу совіти зайшли в кожну тут хату і зруйнували пічки та заборонили палити в будинках. Накладали штрафи за непокору та наказували.   Однак більшість мешканців так і не переселилася  з Малинова і продовжували проживати .   Щоб вижити, ходили пішком в місто Долину і вручну добували сіль. Потім  сіль везли в інші поселення і міняли на хліб. Хліб продавали на місці і вже за виручені  кошти купляли одяг та інше. А також біля Долини невеличкі колодязі з яких виходила нафта. Коли прибули совіти то і сіль і нафта  були огороджені й доступу   до нафти і солі не мали. 

     Назарій Проців майже все своє життя  із взуття користувався ходаками. Це резина могла бути і від колеса машини  на розмір ноги прошивалася дротяними скобами , щоб зєднати сторони  обабіч ноги. Замість підкладки  накладали в середину нарізану солому довжиною підошви.  В замін  носків ноги окутували внучами  (ганчірками   із старого одягу).  Назарія  сини  Михайло, Йосип, Василь, Микола, Іван, Дмитро   та Павло  мали на всіх одні черевики . В тих черевиках до сільського клубу ходили по черзі  . З Малинова до сільського кладовища ходили босоніж.  Там в кущі в назначеному місці взувалися і йшли в село на вечорниці , або кіно. Повертаючись додому черевики залишали в назначеному місці і босоніж поверталися додому.

       Щоб позбутися радянських злиднів хлопці  підростаючи один за одним наймалися на службу до заможніших господарів. Так виростало українське майбутнє.






Немає коментарів:

Дописати коментар