Газета «Свіча» за № 42 (2547) від 15.10.2021 року сторінка 3 , «Для Свічі» автор Іван Проців
Василь Назарович Проців, 1935
року народження. З 1946
по 1951 роки Василь служив в сім’ї Степана та Ксенії (Мальон) Садовських. Сім’я Садовських вважалася багатою. Степан за національністю
поляк. Своїх дітей в родині не було. У власності мали багато орної землі та сінокіс в урочищі Сигла. В господарстві були чотири корови, два воли,
свині, птиця , віз . плуг, борона. Землю обробляли волами , або коровами. В господарстві поралися наймані жінки, одні з
них доїли корів, інші готовили молочні вироби , а треті реалізовували сільськогосподарську продукцію.
В основному на полі сіяли жито, овес та
садили картоплю. Пані Садовська в ці
роки була народним засідателем в районному Вигодському суді. Більшу частину
свого робочого часу вона проводила на засіданнях. Під час відсутності в господарстві управлялася її племінниця Анастасія Петрин, чоловік якої
Іван Петрин працював начальником поштового відділення села Княжолука. На той
час в Анастасії були дві дочки Марія (Льожерт після одруження) 1943 року
народження та Олена (Голубінка після
одруження) 1946 року народження .
На
службі Василю приходилось вставати зранку в шостій годині , чистити навіз під коровами і гнати їх на випас. Перерив мав одну годину під час доїння корів.
Цю годину Василь міг збігати додому і назад. Оплата за роботу проводилась наданням продуктів його батькам. Для багатодітної сім’ї Проціва , це
була важлива допомога. За зароблені
кошти Назарія купляли одяг та взуття
Василю.
Ці роки
були надто важкими та болісними для всього українського народу. З приходом
совітів в село люди відчули ненависть до себе з боку чужинців. Всі переслідуються та частково пропадають.
Інтелігенцію села україномовну вбивають та саджають в тюрми. Священиків катують
та вивозять у невідомих напрямках. Діти в школу не ходять. Сільська Церква
закрита. Всі родини села перевіряються НКВДистами . Мешканців жорстоко
катують та вивозять в Сибір. Такого горя українці ще не знали за часи
свого існування.
1946 рік . Двадцять першого вересня.
Релігійне свято Марії. Прекрасна пора року.
Закінчились жнива.. Дорослі і діти одіті по- святковому, а в кого є
дружина або дочка Марія, в того і
зібралася родина та сусіди, щоб відсвяткувати. Та не судилося в цей день українським родинам бути щасливими.
Василько
спить на припічку. Та раптом від страшного гуркоту під хатою та гавкання собак
родина заніміла. Колоди дерева під хатою покотилися, наче танок заїхав у хату,
а з вулиці через віконечко ліхтарями засліпили всю хату. Від
сильного удару ніг , двері відкрились . Коли Іван встав з ліжка , один з
присутніх наказав : «Лягай». Миттю
пролунало кілька пострілів. На підлозі мертве тіло і калюжа крові. Після скоєного , злочинці покинули хату. Василько омертвів від скоєного. Очухався, зі
страху весь мокрий. Він тихесенько до ліжка
- нікого, до колиски - дитина спить. Від побаченого, Висиль закриває очі. Піднявшись на ноги, перейшов до сусіднього будинку де і була
Анастасія з дочкою Марійкою. Після приходу Василя, Анастасія з ліхтарнею в
руках з хати забрала з колиски дочку Оленку. Тіло Івана так і продовжувало лежати до ранку.
Та ніч немала ні кінця , ні краю. Цього
дня було вбито чотирьох українців.
На ранок звірячі вчинки
прокотилися цілим селом.
1951 рік.
Сталін видав закон про стягнення податків з тих господарів, які
отримують слуги, вирощують сади, свиней, худобу. Цього року праця слуг була скасована і у Василя робота закінчена. В той час в господарствах селян поголовно знищувались сади та худоба.
2021 рік. На дворі початок літа. В
школі закінчились навчання. Другого червня цього року учні молодших та середніх класів Княжолуцького ліцею під керівництвом педагогів Галини Юрків, Руслани Марчак
побували в Малинові , яке відноситься до житлового фонду села Княжолука. Сьогодні тут залишились два
господарства в яких проживали Назарій Проців та Василь Кібель. Сьогодні ці
господарства є власністю Ігоря
Проціва та Ярослава Титиша. Ігор Проців є
сьомим поколінням роду Проців. Колишній
тутешній житель Василь Кібель потомства не залишив, а після його смерті стала
спадкоємцем його домоволодіння
племінниця Анастасія Бабінчук. В 2010 році
Агнастасія відчужила
домоволодіння громадянину Ярославу Титишу.
Історію Малинова присутнім розповів Василь
Назарович Проців , який тут народився і являється четвертим поколінням роду Проців. Також на зустріч був запрошений Іван Проців - краєзнавець, автор видавництва
книжок : «Стажками минулого» - історія села Княжолука, «Скарби Карпат» -
художня книжка, «Духовний шлях протоієрея мітрофорного Михайла Довжанського» - краєзнавча книга . Іван Проців доповнив Василя Проціва історичними даними Малинова та його
походження. Він наголосив , що в книзі «Стежками минулого» є частковий опис
про Малинів . З
2012 року Малинів названо вулицею Малинова та присвоєно номера двом
домогосподарствам. Після
завершення історії про Малинів всі прямували
на береги, в долині яких і знаходиться Малинів. Саме тут на берегах від вулиці
Малинова в сторону водоканалізаційного
господарства і збереглися від війни 1945
року окопи, глибиною до 70-90 см., які на
початках війни сягали глибиною більше півтора метра.
Малинів
знаходився на берегах річки Свіча і в низині від села Княжолука більше трьох метрів . До сільського старого кладовища від житлових будинків більше 300 метрів. Відстань
до села Княжолука 800-1000 метрів.
Спустившись з берега, пересікаємо
присадибні ділянки, переходимо через потік Дунаєць і так прямуємо до будинків.
За будинками прибережна зона річки , річка Свіча, підніжжя гір, гори Карпати.
Від
старожилів згадка, що саме село Княжолука
взяла свій початок заснування з Малинова. А оскільки ця місцевість була
небезпечна і часто потерпала від
паводків, мешканці подалися обживати
землі дальше від річки Свіча. Однак і по даний час частина людей продовжують обживати прибережну зону
річки в нових житлових будинках. До
приходу совітів, дорога з Вигоди через
Новоселицю прямувала берегами річки
Свіча, через Малинів і виходила до села Гошів.
Саме цим і мешканці Малинова користалися, маючи можливість заробляти
кошти. Продавати подорожнім фрукти,
ягоди , картоплю , хлібні вироби та молокопродукти. Найкращі були прибутки в часи
базарних днів міста Болехова та Стрия, а також у святкові дні, коли парафіяни
навколишніх сіл відвідували Богослужіння
Гошівського монастиря.
Встановлена так
звана радянська влада в 1950 роках закрила цю дорогу та примусово виселяла
мешканців Малинова без представлення іншого житлового помешкання. Одного разу
совіти зайшли в кожну тут хату і зруйнували пічки та заборонили палити в
будинках. Накладали штрафи за непокору та наказували. Однак більшість мешканців так і не
переселилася з Малинова і продовжували
проживати . Щоб вижити, ходили пішком в
місто Долину і вручну добували сіль. Потім сіль везли в інші поселення і міняли на хліб.
Хліб продавали на місці і вже за виручені
кошти купляли одяг та інше. А також біля Долини невеличкі колодязі з
яких виходила нафта. Коли прибули совіти то і сіль і нафта були огороджені й доступу до
нафти і солі не мали.
Назарій Проців майже все своє життя із взуття користувався ходаками. Це резина
могла бути і від колеса машини на розмір
ноги прошивалася дротяними скобами , щоб з’єднати сторони
обабіч ноги. Замість підкладки
накладали в середину нарізану солому довжиною підошви. В замін
носків ноги окутували внучами
(ганчірками із старого одягу). Назарія
сини Михайло, Йосип, Василь,
Микола, Іван, Дмитро та Павло мали на всіх одні черевики . В тих черевиках
до сільського клубу ходили по черзі . З
Малинова до сільського кладовища ходили босоніж. Там в кущі в назначеному місці взувалися і
йшли в село на вечорниці , або кіно. Повертаючись додому черевики залишали в
назначеному місці і босоніж поверталися додому.
Щоб позбутися радянських злиднів хлопці підростаючи один за одним наймалися на службу до заможніших господарів. Так виростало українське майбутнє.
Немає коментарів:
Дописати коментар